Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Dział I – Postanowienia ogólne

Lumediko sp z o.o., jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) i przepisów wydanych na jej podstawie oraz ustawy z 14 czerwca 2012 r. o zmianie ustawy o działaności leczniczej oraz niektórych innych ustaw umowy spółki jawnej z dnia 2024 roku.

Dział II – Lumdiko Sp. z o.o.

Do wykonywania zadań przez Lumediko Sp. z o.o. ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.

Lumediko jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej.
Przedsiębiorstwo pod nazwą Lumediko prowadzi spółkę z ograniczoną odpowiedzilnością.

Dział III – Cele i zadanie podmiotu leczniczego

Celem LUMEDIKO jest udzielenie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie okulistyki dorosłych i dzieci. Usługi świadczone są w LUMEDIKO. Świadczenia udzielane są w zakresie działań służących ratowaniu, przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Do zadań LUMEDIKO w szczególności należą:

  • realizowanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie okulistyki dorosłych i dzieci
  • prowadzenie spraw administracyjnych, ekonomicznych i obsługi technicznej podmiotu leczniczego

Dział IV – Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych

Siedziba LUMEDIKO znajduje się przy ul. Bema 7b w Lubinie.
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych to lokal w budynku przy ul. Bema 7b w Lubinie.

Dział V – Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

W skład LUMEDIKO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
LUMEDIKO Gabinety lekarskie, ul. Bema 7b Lubin

W skład jednostki organizacyjnej wchodzą następujące komórki organizacyjne:

  • Poradnia OKULISTYCZNA ul. Bema 7b Lubin
  • Poradnia ORTOPEDYCZNA ul. Bema 7b Lubin
  • Poradnia GASTOLOGICZNA ul. Bema 7b Lubin

W skład LUMEDIKO SP. Z O.O. wchodzi również dział:

  • Rejestracja
  • Salon optyczny OPRAVKA

LUMEDIKO SP. Z O.O. udziela świadczeń odpłatnie.

Wysokość opłat określa cennik stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu

LUMEDIKO sp. z o. o. udziela świadczeń zdrowotnych codziennie w godzinach 10.00 do 18.00 od poniedzałku do piatku oraz w zależności od istniejącego zapotrzebowania. Przychodnia jest nieczynna w soboty i niedzielę poza szczególnymi okolicznościami.
Rejstracja przyjmuje zgłoszenia pacjentów codziennie od 10.00 do 18.00 w dni pracujące.

Nadzór merytoryczny nad działaniem wszystkich komórek organizacyjnych LUMEDIKO wykonujących działalność medyczną sprawują wspólnicy spółki jawnej.
Nadzór merytoryczny nad działaniem rejestracji sprawują wspólnicy spółki jawnej.
Nadzór merytoryczny nad działaniem całego LUMEDIKO, wszystkich jednostek organizacyjnych i wszystkich komórek organizacyjnych sprawują wspólnicy spółki
Nadzór merytoryczny nad sprawami administracyjno-księgowymi prowadzą wspólnicy spółki.

Dział VI – Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego

Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji, gdzie pacjenci zgłaszają się osobiście, przez internetowa rejestrację lub telefonicznie w celu umówienia wizyty u lekarza.

Każdorazowo przy pierwszej wizycie w Przychodni pacjent zobowiązany jest złożyć – przy dokonywaniu czynności rejestracyjnych:
a) oświadczenie o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej oraz danych umożliwiających kontakt z tą osobą, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia;
b) oświadczenie o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania dokumentacji, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia.

Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń zdrowotnych pacjent zobowiązany jest złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego, na zasadach określonych w rozdziale 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Brak takiej zgody wyłącza możliwość udzielenia świadczenia zdrowotnego. Zgoda może mieć charakter ustny i jest wpisywana przez specjalistę do dokumentacji medycznej.
W przypadkach, gdy lekarza uzna to za konieczne pacjent jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, na piśmie lub do potwierdzenie złożenia takiego oświadczenia swoim podpisem w dokumentacji medycznej.
W pierwszej kolejności przyjmowani są pacjenci zgłaszający się w stanie wymagającym natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego.
Po zarejestrowaniu się do lekarza lub innego specjalisty pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym gabinecie specjalistycznym.
W trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi/zażalenia na zachowanie lub czynności personelu LUMEDIKO.
Skargi/zażalenia przyjmuje wspólnik spółki lub pracownik rejestracji.
Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie (Zeszyt Skarg i Wniosków) lub mailowo na adres ze stopki regulaminu.
Na każdą skargę należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie przekraczającym 14 dni.
W zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej LUMEDIKO zapewnia pacjentowi:
a) świadczenia zdrowotne,
b) pomieszczenie do wykonania procedury odpowiednie do stanu zdrowia i stopnia niepełnosprawności pacjenta.
Świadczenia zdrowotne udzielane są zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik nr 3 i nr 4 do regulaminu.

Dział VII – Organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

LUMEDIKO SP. Z O.O. prowadzi swoją działalność w następującym zespole osobowym:

a) Poradnia Okulistyczna
– lekarze specjaliści, lekarze z tytułem naukowym oraz w trakcie specjalizacji z okulistyki,
b) Poradnia Ortopedyczna
– lekarze specjaliści, lekarze z tytułem naukowym oraz w trakcie specjalizacji z ortopedii
c) Poradnia Gastrologiczna
– lekarze specjaliści, lekarze z tytułem naukowym oraz w trakcie specjalizacji z gastroenterologii
d) Rejestracja
– rejestratorka medycza
e) Dział administracji i księgowości
– wspólnicy spółki
– osoby wykonujące działalność w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-płacowych i usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadzie outsourcingu świadczeń, na podstawie umowy zawartej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z firmą Biuro rachunkowe PLUS Tomasz Kikut 59-300 Lubin ul. Piłsudskiego 2.

Do zadań jednostek organizacyjnych LUMEDIKO należą w szczególności:

Dział administracji i księgowości

  • prowadzenie dokumentacji administracyjno – finansowej obejmującej całokształt działalności LUMEDIKO
  • prowadzenie statystyki medycznej i dokumentacji inwentarzowej, w tym także ewidencji środków trwałych
  • wykonywanie kopii dokumentacji medycznej i druków medycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem
  • sporządzanie obowiązujących sprawozdań statystycznych
  • sporządzanie indywidualnych list wynagrodzeń i prowadzenie ewidencji wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami
  • prowadzenie dokumentacji ubezpieczeń społecznych pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, oraz prowadzących działalność gospodarczą właścicieli LUMEDIKO
  • wydawanie zaświadczeń pracownikom, przygotowywanie dokumentacji do świadczeń emerytalnych, rentowych, wypadkowych, macierzyńskich, chorobowych i wypadkowych
  • prowadzenie dokumentacji i ewidencji na potrzeby organów kontroli skarbowej, w tym księgi przychodów i rozchodów, łącznie z deklaracjami podatkowymi wymaganymi odrębnymi przepisami
  • prowadzenie administracji siecią komputerową, dbanie o bezpieczeństwo danych zawartych w systemach informatycznych i dokumentacji medycznej LUMEDIKO

LUMEDIKO w realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami leczniczymi, podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi i innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.

Dział VIII – Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.

LUMEDIKO w swojej działalności może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na podstawie obustronnej umowy o współpracy.

Umowa o współpracy z podmiotami wykonującymi działalność leczniczą obejmuje warunki kierowania pacjentów, finansowania świadczeń i nadzoru nad jakością wykonanego świadczenia zdrowotnego.
Nadzór nad prawidłowością procesu udzielania świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez inne podmioty wykonujące działalność leczniczą sprawują wspólnicy spółki.

W ramach zapewnienia ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych LUMEDIKO współpracuje z lekarzami specjalistami, lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarkami podstawowej opieki zdrowotnej.

W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowania na badania diagnostyczne, do innych poradni specjalistycznych lub w celu leczenia stacjonarnego.

W przypadkach uzasadnionych medycznie lekarz specjalista może objąć pacjenta stałym leczeniem.
Lekarz specjalista w sytuacji tego wymagającej informuje lekarza kierującego i sprawującego podstawową opiekę nad pacjentem o przebiegu leczenia oraz o objęciu w stałe leczenie specjalistyczne.
Lekarz specjalista zobowiązany jest przekazywać lekarzowi sprawującemu podstawową opiekę nad pacjentem informacje, oraz wydaje niezbędne zaświadczenia o stanie zdrowia i przysługujących uprawnieniach z tytułu stanu zdrowia lub stopnia niepełnosprawności, w tym także zaświadczenia o prawie do zasiłku chorobowego (ZUS ZLA).

Dział IX – Udostępnianie dokumentacji medycznej

Dokumentacja medyczna pacjentów podmiotu leczniczego udostępniana jest na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa w tym w szczególności ustawą z dnia 6 listopada 2008 r o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.

Dokumentacja medyczna jest udostępniania uprawnionym osobom oraz organom:

  • Do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego w postaci elektronicznej
  • Poprzez sporządzanie wydruków

Dział X – Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej

Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentom lub osobom przez nich pisemnie upoważnionym do wglądu do dokumentacji medycznej, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Udostępnienie dokumentacji poprzez sporządzenie jej wydruków podlega opłacie w wysokości określonej w załączniku nr 2 do regulaminu

Dział XI – Opłaty inne

Świadczenia zdrowotne w LUMEDIKO udzielane są odpłatnie, w trybie przyjęcia prywatnego.
W przypadku świadczenia zdrowotnego odpłatnego pacjent przed rozpoczęciem udzielania tego świadczenia ma prawo poznać jego cenę.

Świadczenia zdrowotne odpłatne są realizowane na podstawie:
a) indywidualnego rozliczenia z pacjentem.
W przypadku świadczeń odpłatnych finansowanych indywidualnie pacjent ma możliwość uregulowania należności za usługę przed jej rozpoczęciem lub po jej zakończeniu.
Zapłata za wykonane odpłatne świadczenia zdrowotne jest dokonana wpłatą gotówkową lub bezgotówkową za pokwitowaniem (paragon fiskalny) w Rejestracji.
Na życzenie pacjenta, każdorazowo za zrealizowanie odpłatnego świadczenia zdrowotnego wystawiany jest rachunek (druk PK lub Faktura Vat).

Dział XII – Wysokość opłat za udzielanie świadczenia zdrowotnego

Opłaty są pobierane od pacjentów w następujących przypadkach:

  • za świadczenia medyczne
  • za czynności administracyjne
  • za wydanie wydruku dokumentacji medycznej, zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie
  • za wydanie wydruku dokumentacji potwierdzonej przez lekarza, do potrzeb ubezpieczeniowych, zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie

Dział XIII – Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

Kierowaniem LUMEDIKO zajmują się:

a) wspólnicy spółki
Wspólnicy spółki są upoważnieni do jednoosobowego reprezentowania LUMEDIKO w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych, a także ponoszą odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym.
Do szczegółowych kompetencji osób zarządzających należą:

  • kierowanie pracą podległego personelu działalności podstawowej i pomocniczej
  • podejmowanie decyzji dotyczących mienia w zakresie zwykłego zarządu
  • reprezentowanie LUMEDIKO w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych
  • podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem umów o pracę, a także przyznawaniem nagród i premii
  • kontrolowanie przestrzegania przez pracowników przepisów bhp i przeciwpożarowych
  • przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej
  • prawidłowe realizowanie polityki finansowej LUMEDIKO
  • wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność LUMEDIKO
  • zatwierdzanie harmonogramów pracy pracowników
  • nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
  • dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o odpowiednim stanie zdrowia i niezbędnych kwalifikacjach fachowych
  • bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością pracowników medycznych
  • nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych
  • działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, w tym dbanie o podnoszenie kwalifikacji fachowych przez pracowników medycznych poprzez organizowanie szkoleń wewnętrznych
  • nadzór nad gospodarką lekową
  • sprawowanie bezpośredniego nadzóru nad funkcjonowaniem poradnii specjalistycznych
  • bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością pracowników administracji, księgowości i informatyków w zakresie bieżącego realizowania zobowiązań wobec płatników i Partnerów Medycznych
  • podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących bieżących zakupów sprzętu i materiałów
  • projektowanie, wdrażanie i nadzorowanie wszelkich działań związanych z innowacjami organizacyjnymi LUMEDIKO
  • reprezentowanie LUMEDIKO w kontaktach z pacjentami, kontrahentami, Partnerami Medycznymi i instytucjami kontroli i nadzoru, w zakresie posiadanych kompetencji.

Wspólnicy spółki jawnej w ramach LUMEDIKO stosownie do swojej profesji wykonują zawód lekarza.

Dział XIV – Prawa i obowiązki pacjenta

Prawa pacjenta określają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności ustawa z dnia 6 listopada 2008r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.).

Obowiązki Pacjenta

  • przestrzeganie regulaminu porządkowego Zakładu,
  • przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Zakładu,
  • przestrzegania zasad higieny osobistej,
  • posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż,
  • przestrzeganie zaleceń lekarza,
  • zachowywać się w sposób nie zakłócający pracy w Zakładzie, a także spokoju innych osób.

Dział XV – Postanowienia końcowe

Regulamin organizacyjny ustalaja wspólnicy spółki jawnej
W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta, w Rejestracji.
Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w LUMEDIKO Regulamin w obecnym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 14.10.2024 r.
Załączniki do regulaminu organizacyjnego (dostępne w siedzibie placówki):

Załącznik nr 1 – Wysokość opłat za udzielanie świadczeń zdrowotnych

Załącznik nr 2 – Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej

Załącznik nr 3 – Harmonogram udzielania świadczeń zdrowotnych- Lekarze